Het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (Vias), maakt zich zorgen en vraagt om een verbod op meldingen van politiecontroles in apps zoals Waze. Volgens het instituut vormen deze meldingen een ernstig risico voor de verkeersveiligheid.
Volgens een recente studie van Vias gebruikt ongeveer een derde van de Belgische bestuurders waarschuwingssystemen, variërend van smartphone-apps zoals Waze tot afzonderlijke toestellen zoals die van Coyote. Vias wijst er ook op dat het gebruik van deze systemen leidt tot roekelozer rijgedrag, omdat bestuurders denken dat ze ongestraft te snel kunnen rijden, zolang het systeem geen melding geeft van een snelheidscontrole.
Daarnaast benadrukt Vias de afleidende aard van deze apps, waarbij chauffeurs worden aangemoedigd om meldingen te bevestigen terwijl ze achter het stuur zitten. Elke keer dat de aandacht van de weg wordt afgeleid en de ogen niet op de weg zijn gericht, vergroot het risico op een verkeersongeval. Verder waarschuwt het instituut dat de meeste systemen ook waarschuwen voor alcoholcontroles, wat het risico verder vergroot doordat bestuurders hun route gewoon aanpassen.
Op basis van deze argumenten dringt Het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid aan op een verbod op waarschuwingssystemen. Het instituut wil hiermee een duidelijk signaal geven dat risicovol gedrag op de weg niet getolereerd wordt. Hoewel Duitsland en Zwitserland al een dergelijk verbod hebben ingevoerd, blijft de vraag of België zal volgen. Vlaams minister van Mobiliteit, Lydia Peeters, benadrukt echter in eerste reactie dat zij meer heil ziet in sensibilisering dan in het verbieden van dergelijke systemen.
“Het is niet door het verbieden van dergelijke systemen dat je de problematiek van de hardleerse snelheidsovertreders helemaal zal oplossen. Vanuit mijn bevoegdheid blijf ik dan ook inzetten op sensibilisering en educatie”, aldus minister Peeters tegenover VRT.