Druk op X om het venster te sluiten.

YouTube stapt in de wereld van gaming en komt met ‘Playables’

  • Tech
  • 29 november 2023

Nadat Netflix in 2021 zijn eerste stappen zette in de gamingwereld, waagt nu ook YouTube zich aan online games onder de noemer ‘Playables’. Premium-gebruikers krijgen met ‘Playables’ toegang tot een collectie van 37 games voor de smartphone en desktop.

Om het Premium-abonnement aantrekkelijker te maken, breidt YouTube het aanbod nu ook uit met diverse mini-games, zoals onder meer: Angry Birds, Showdown, Brain Out, Daily Solitaire, The Daily Crossword en verschillende arcade games.

Technologiereuzen in de gamingindustrie

Hoewel sommige technologiereuzen zoals Amazon gemengde resultaten boeken in de gamingindustrie, weerhoudt dat andere bedrijven er niet van om vooruit te blijven gaan. Meta, het moederbedrijf van Facebook, experimenteert al zeven jaar met ‘Instant Games’ en lanceerde deze maand nog een nieuw distributiemodel op het sociale medium. Netflix brengt exclusieve games uit op mobiele apparaten en heeft nu plannen om uit te breiden naar cloud gaming op televisies.

Niet gericht op hardcore gamers

‘Playables’ van YouTube lijkt in eerste instantie niet gericht te zijn op hardcore gamers, maar eerder bedoeld om het aanbod voor Premium-gebruikers te verrijken. Abonnees kunnen deze functie hier inschakelen, waarna ze het aanbod aan mini-games kunnen terugvinden onder de sectie ‘Ontdekken’.

Op de pagina met Premium-voordelen staat vermeld dat ‘Playables’ beschikbaar is tot 28 maart 2024. Wellicht evalueert YouTube dan de eerste ervaringen om te bepalen of de functie permanent wordt geïntegreerd.

Cookiebeleid Algemene voorwaarden