Europese Unie stelt striktere verkeersregels voor: jonge bestuurders mogen niet met SUV’s rijden en ouderen ondergaan medische tests.
De Europese Unie werkt aan ambitieuze plannen om dit jaar aanzienlijke veranderingen door te voeren in de wegcode. Opmerkelijke voorstellen omvatten onder meer het verbod voor jonge chauffeurs om met SUV’s te rijden en het opleggen van medische tests voor oudere bestuurders.
Hoewel de verkeersregels momenteel redelijk op elkaar afgestemd zijn in de verschillende Europese landen, vallen ze nog steeds onder de nationale wetgeving. Dit zou weleens kunnen veranderen, vooral gezien het ‘Vision Zero’-doel van Brussel om tegen 2050 geen enkele verkeersdode meer te hebben.
Extra aandacht voor bepaalde leeftijdsgroepen
Europa neemt hierbij vooral de jongste en oudste bestuurders in het vizier. De Europese autoriteiten hebben de voorstellen al doorgenomen en er zijn tal van ideeën naar voren gebracht. Deze nieuwe wegcode zou aanzienlijk strenger en restrictiever zijn dan de huidige, met speciale aandacht voor bepaalde leeftijdsgroepen. Zo zouden jonge bestuurders bijvoorbeeld beperkt worden tot een maximale snelheid van 90 km/u. Opvallend is dat er een voorgesteld verbod is voor jonge bestuurders om zowel ’s nachts als in het weekend met SUV’s en andere zware voertuigen te rijden. Al lijkt dit te zijn ingevoerd om te voorkomen dat jongeren gebruikmaken van de krachtige auto’s van hun ouders.
De EU gaat echter nog een stap verder: het rijden van SUV’s zou in de toekomst mogelijk een apart rijbewijs vereisen, hoogstwaarschijnlijk als een manier om extra inkomsten te genereren. Het is niet duidelijk wat het doel hiervan anders zou kunnen zijn, gezien de minimale verschillen tussen SUV’s en andere auto’s.
Ook oudere bestuurders krijgen speciale aandacht. Vanaf 70 jaar zouden zij elke vijf jaar verplichte medische controles moeten ondergaan om hun rijbewijs te behouden. Dit interval zou teruggebracht worden tot om de twee jaar zodra zij de leeftijd van 80 bereiken.
Maximumsnelheid voor heel Europa
Er wordt verder gestreefd naar het standaardiseren van de maximumsnelheid op snelwegen in heel Europa op 130 km/u. Een maatregel waar Duitsland waarschijnlijk niet zo enthousiast over zal zijn. Maar ook Italië en Tsjechië, gezien hun recente limietverhogingen op bepaalde snelwegen.
Hoewel deze voorgestelde veranderingen bedoeld zijn om de verkeersveiligheid te verbeteren en het aantal ongevallen te verminderen, hebben ze ook zorgen gewekt. Sommige landen uiten bezorgdheid over de voorgestelde snelheidsbeperkingen en het verbod op SUV’s voor jonge bestuurders.
Het is nog onzeker hoe deze voorstellen ontvangen zullen worden en of ze daadwerkelijk in werking zullen treden. De komende maanden zijn van groot belang om te bepalen welke richting de Europese verkeersregels zullen inslaan, en welke invloed dit zal hebben op de Europese bevolking.