TikTok lanceert een nieuwe manier voor gebruikers om content te labelen die gemaakt is met behulp van artificiële intelligentie. De functie werd vorige maand voor het eerst ontdekt door gebruikers, maar wordt vandaag officieel uitgerold voor het grote publiek.TikTok lanceert een nieuwe manier voor gebruikers om content te labelen die gemaakt is met behulp van artificiële intelligentie. De functie werd vorige maand voor het eerst ontdekt door gebruikers, maar wordt vandaag officieel uitgerold voor het grote publiek.
De stap komt voort uit de zorg dat AI kan verwarren en misleiden. Het videoplatform heeft de algemene voorwaarden met betrekking tot kunstmatige intelligentie inmiddels ook bijgewerkt, waardoor makers voortaan verplicht worden om AI-content te labelen. Hieronder vallen alle realistische beelden, audio of video’s zoals deepfakes.
Het label kan bij het uploaden toegevoegd worden en verschijnt nadien in de hoek van de video, net onder de gebruikersnaam. TikTok laat in het persbericht ook weten dat het nog werkt aan een manier om AI-content in de nabije toekomst automatisch te detecteren en labelen.
Steeds vaker zien we grote platforms het labelen van AI-content omarmen. Zowel OpenAI als Google hebben onlangs hun eigen AI-detectiemogelijkheden aangekondigd. Instagram lijkt ook bezig te zijn met een functie die aangeeft wanneer content is gecreëerd of bewerkt met AI. Ook de EU dringt aan op het labelen van AI-gegenereerde content als algemene regel in de strijd tegen desinformatie.